END GBV in VET - Serviciu complet de creștere a capacității și conștientizării pentru stoparea violenței de gen în sfera învățământului profesional și ethnic Acronim: END-GBV in VET
01.2022 – 09.2024
Durata proiectului: ianuarie 2022 – septembrie 2024
Numărul de proiect: 101049592
Finanțat de Comisia Europeană prin CERV-2021-CERV
Descriere:
Proiectul END GBV in VET se concentrează pe pilotarea unui serviciu complet sub forma birourilor de sprijin pentru furnizorii de învățământ profesional și tehnic, astfel încât să crească capacitatea și gradul de conștientizare pentru a stopa violența bazată pe gen în acest domeniu. Aceasta se va realiza prin consolidarea capacității elevilor, a profesorilor/personalului și a părinților interesați în abordarea problemelor relevante pentru violența bazată pe gen, prin consolidarea structurilor existente ale instituțiilor, prin abordarea integrată și prin funcționarea unui serviciu complet în școală care va oferi informații, formare, sprijin și consultanță.
Context:
Violența bazată pe gen (VBG) este o expresie a relațiilor inegale de gen în societate și una dintre cele mai răspândite încălcări ale drepturilor omului. Deși VBG afectează în mod disproporționat femeile și fetele, aceasta afectează, de asemenea, bărbații și băieții. VBG poate fi prevenită, iar instituțiile de învățământ pot juca un rol central în eliminarea acesteia.
Elevii/studenții din cadrul instituțiilor de învățământ profesional și tehnic au, de obicei, vârste cuprinse între 18 și 30 de ani, iar datele arată că tinerii din această categorie de vârstă nu dispun de informații adecvate cu privire la spectrul violenței bazate pe gen și nu sunt conștienți de mijloacele existente pentru a raporta și aborda comportamentul abuziv. Perioada de admitere la liceu/facultate reprezintă adesea prima ocazie când mulți tineri experimentează independența „reală” față de părinții, tutorii, rudele și profesorii care i-au sprijinit și i-au îndrumat în primii ani de adolescență. Cu toate acestea, mulți tineri nu reușesc să gestioneze cu succes independența care vine odată cu viața de elev/ student, ceea ce îi poate expune la experiențe negative legate de sexualitate. Studiile au constatat că drepturile femeilor tinere la un mediu de învățare sigur, lipsit de violență sexuală sau de altă natură, cu acces la informații și servicii, sunt în prezent limitate în învățământul secundar și terțiar.
Toate țările partenere în cadrul proiectului (Belgia, Germania, Grecia, Italia, Luxemburg, Spania, Slovacia, România și Austria) sunt avansate în lupta împotriva violenței de gen în general, dar și în domeniul educației, cu informații și cursuri de formare destinate în principal profesorilor și elevilor/studenților și, într-o mai mică măsură, părinților. Există fie planuri, fie proiecte naționale pentru promovarea respectării egalității de gen, a prevenirii VBG și a tuturor formelor de discriminare. Chiar dacă există inițiative în sistemul de învățământ și sunt promovate de instituțiile publice, puține dintre acestea vizează furnizorii de formare profesională. Tematica violenței împotriva femeilor și a VBG ar trebui să fie inclusă în formarea personalului didactic și a elevilor/studenților. În școli se pot aplica ordine de restricție, care ar putea preveni violența bazată pe gen în interiorul instituțiilor de învățământ. În prezent, formarea privind VBG nu este obligatorie, ceea ce înseamnă că participarea la ateliere și cursuri de formare privind VBG depinde de interesul și angajamentul individual al furnizorului de formare.
În cadrul abordării școlare globale, colaborarea dintre instituțiile de învățământ profesional și tehnic și societate joacă un rol central. În plus, colaborarea cu ONG-urile și organismele publice cu experiență în identificarea și abordarea problemelor legate de violența bazată pe gen face parte din obiectivele proiectului. O colaborare ridicată între societate și instituțiile de învățământ profesional și tehnic îmbunătățește semnificativ accesul la informații legate de violența de gen și măsuri de sprijin pentru adolescenții vulnerabili cu risc de abandon școlar, precum și pentru părinții acestora, contribuind astfel la un mediu școlar sigur.
Comunicarea Comisiei privind o Uniune a egalității: Strategia privind egalitatea de gen 2020-2025 subliniază importanța educației și formării profesionale pentru femei și bărbați pentru a asigura un echilibru între sexe și pentru a combate stereotipurile de gen. Recomandarea Consiliului privind învățământul profesional și tehnic pentru o competitivitate durabilă, echitate socială și măsuri specifice de reziliență promovează echilibrul de gen în profesiile tradițional „masculine” sau „feminine” și abordează împreună stereotipurile legate de gen și alte tipuri de stereotipuri [COM(2020) 275 final].
Scop și obiective:
END GBV in VET are ca scop crearea unui mediu școlar mai favorabil pentru elevii/studenții din învățământul profesional și tehnic în ceea ce privește aspectele legate de violența bazată pe gen.
Obiectivele specifice includ:
- Îmbunătățirea cunoștințelor, a politicilor și a practicilor elevilor/studenților și profesorilor/personalului din învățământul profesional și tehnic, precum și a părinților interesați, pentru a aborda problematica violenței de gen.
- Creșterea capacității instituțiilor de învățământ profesional și tehnic prin funcționarea unor spații sigure pentru ca elevii/ studenții din acestea să primească sprijin, să reflecteze în mod critic și să vorbească deschis despre violența bazată pe gen.
- Informarea elevilor/studenților din învățământul profesional și tehnic prin intermediul serviciului de asistență online pentru a sprijini abordarea problematicii violenței de gen, informarea părților interesate din domeniu pentru a le spori cunoștințele și a le crește gradul de conștientizare.
Pachetele de lucru:
WP1: Managementul proiectului – Asigurarea calității – Evaluare (Coordonator EVBB)
WP2: Abordarea comparativă a disparităților în VBG în ÎPT între și în interiorul țărilor participante (Coordonator ICCV)
WP3: Ghiduri pentru abordarea cazurilor de violență de gen în ÎPT (Coordonator AKMI SA)
WP4: Design și pilotare a biroului destinat combaterii violenței de gen (Coordonator EVBB)
WP5: Crearea de sinergii prin intermediul rețelelor și diseminării (Coordonator ENAIP NET)
Organizațiile partenere:
- EVBB – Europäischer Verband Beruflicher Bildungsträger (Belgia),
- AKMI – Akmi Anonimi Ekpaideftiki Etairia (Grecia)
- IBIS ACAM – EMPOWERING PEOPLE (Austria)
- CSV – CENTRO SAN VIATOR (Spania)
- ENAIP NET – Impresa Sociale Societa Consortile Srl (Italia)
- ICCV – Institutul de Cercetare a Calității Vieții (România)
- NEWPORT – Newport Group As (Slovacia)
- NOVEL GROUP – Novel Group Sarl (Luxemburg)
- SYMPLEXIS (Greece)
Parteneri asociați:
- Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (România)
- Asociacion de centros de formacion tecnico profesional de inciativa social de euskadi hetel heziketa teknikoko elkartea de durango (BIZKAIA) (Spain)
- Asociacion de centros de formacion profesional (FPEMPRESA) (Spain)
- Štátny Inštitút Odborného Vzdelávania (Slovakia)
- Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (Slovakia)
Mai multe informații despre proiect și rezultate pot fi găsite pe https://endgbv-in-vet.eu/
Alte noutăți
Anunț – Masa rotundă: Provocările diversității sociale și viața religioasă
Anunț - Masa rotundă: Provocările diversității sociale și viața religioasă Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV) anunta organizarea masei rotunde cu tema "Provocările diversității sociale și viața religioasă", un eveniment ce aduce împreună...
Simona Maria STĂNESCU, Cătălin ZAMFIR, Simona MIHAIU (coordonatori) – POLICRIZELE SOCIETĂȚII ROMÂNEŞTI: STUDII ŞI ESEURI. ESTE ROMÂNIA PREGATITA?
Semnal editorial: Simona Maria STĂNESCU, Cătălin ZAMFIR, Simona MIHAIU (coordonatori) – POLICRIZELE SOCIETĂȚII ROMÂNEŞTI: STUDII ŞI ESEURI. ESTE ROMÂNIA PREGĂTITĂ? Semnalăm publicarea volumului colectiv Policrizele societății româneşti: studii şi eseuri – Este România...
Semnal editorial: Sociologie Românească nr. 1/2024
Semnalăm publicarea online a numărului 1/2024 al Revistei Sociologie Românească. Din cuprins: Studii / Studies From “At Risk” to “Dangerous” People. The Roma Between Development Policies and Practices of ExpulsionIonuț Marian Anghel Exploring the Gendered Dynamics of...
Seminar Violența de gen în învățământul profesional și tehnic – măsuri și instrumente de identificare și prevenire
Institutul de Cercetare a Calității Vieții Project 101049592 — CERV-2021-DAPHNE “Full service to increase capacity and awareness for disrupting genderbased violence in the VET sphere” Invitație Institutul de Cercetare a Calității Vieții al Academiei Române vă invită...
Conferinta : Identitate de grup și simbioză comunitară: Minoritățile etnice și religioase
Identitate de grup și simbioză comunitară: Minoritățile etnice și religioase Institutul de Cercetare privind Calitatea Vieții (ICCV) in parteneriat cu, Departamentul de Relații Interetnice (DRI), cu Intitutul pentru Studierea Problemelor Minorităţilor...
Newsletterul proiectului Orizont Europa Re-place – Redefinirea zonelor non-metropolitane rămase în urmă prin mobilitate și dezvoltare alternativă
Newsletterul proiectului Orizont Europa Re-place - Redefinirea zonelor non-metropolitane rămase în urmă prin mobilitate și dezvoltare alternativă În cadrul proiectului Re-Place, a fost lansată o serie de newslettere, cu două numere disponibile publicului până în...
Proiectul Orizont Europa Re-Place- Redefinirea zonelor non-metropolitane rămase în urmă prin mobilitate și dezvoltare alternativă – întâlnirea anuală de consorțiu de la Riga
Proiectul Orizont Europa Re-Place- Redefinirea zonelor non-metropolitane rămase în urmă prin mobilitate și dezvoltare alternativă – întâlnirea anuală de consorțiu de la Riga Întâlnirea anuală a consorțiului care implementează proiectul Orizont Europa Re-Place a avut...
Anunț susținere în ședință publică a tezei de doctorat SOCIAL POLICIES FOR VULNERABLE GROUPS, Student-doctorand BIANCA BULIGESCU
Institutul de Cercetare a Calității Vieții anunță susținerea în ședință publică a tezei de doctorat Social policies for vulnerable groups, Student-doctorand BIANCA BULIGESCU Componența comisiei: Președinte: Dr. Sorin Cace, CS I,...
Anunț susținerea în ședință publică a tezei de doctorat EDUCAȚIA, FUNDAMENT AL FORMĂRII PERSONALULUI DIN PENITENCIARE, Student-doctorand Carmen MATEI
Institutul de Cercetare a Calității Vieții anunță susținerea în ședință publică a tezei de doctorat EDUCAȚIA, FUNDAMENT AL FORMĂRII PERSONALULUI DIN PENITENCIARE, Student-doctorand Carmen MATEI Componența comisiei: Președinte: CS I, dr. Sorin CACE...
Anunț – Susținerea publică a tezei de abilitare în domeniul SOCIOLOGIE, cu titlul DEZVOLTAREA DURABILĂ ÎN SOCIETATEA RISCULUI. UN PROIECT TRANS-DICIPLINAR DE SOCIOLOGIE EVOLUȚIONISTĂ elaborată de doamna LUCIA OVIDIA VREJA
A N U N Ț în data de 8 mai 2024, ora 11:00, va avea loc la Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii, et. 2, sala 2374, Calea 13 Septembrie nr. 13, București, susținerea publică a tezei de abilitare în domeniul SOCIOLOGIE, cu titlul DEZVOLTAREA DURABILĂ ÎN...
Broșura de prezentare a ICCV, incluzând direcțiile de cercetare, programele instituționale, publicațiile relevante și domeniile de expertiză ale Institutului, poate fi descărcată aici:
Institutul de Cercetare a Calității Vieții - 30 de ani de cercetare în beneficiul comunității